درمان بی خوابی

درمان بی خوابی

بی خوابی، در زمره ی انواع اختلال خواب قرار دارد. افرادی که دچار این اختلال هستند، معمولا صبح ها احساس خواب آلودگی و کسلی می کنند. مشکلات تمرکزی یکی دیگر از مواردی است که افراد بی خواب با آن مواجه هستند.

علت بی خوابی چیست؟

معمولا بی خوابی می تواند به دلیل استرس و یا تغییر در عادات خواب باشد. در صورتی که بی خوابی مزمن باشد، معمولا فرد چند ماه درگیر این اختلال خواهد بود، این نوع بی خوابی به دلایل زیر ظاهر می شود:
– برخی شرایط خاص پزشکی مانند آرتروز و یا پشت درد
– مسائل روانی مانند اضطراب و افسردگی
– مصرف دارو یا مواد مخدر

درمان بی خوابی

درمان بی خوابی

عوامل تشدید کننده ی بی خوابی

بی خوابی در هر رده سنی اتفاق می افتد و در خانم ها نسبت به آقایان بیشتر شایع می باشد. برخی عوامل، احتمال بروز بی خوابی را افزایش می دهند، که عبارتند از:
– استرس زیاد
– اختلالاتی مانند افسردگی
– سفر به نقاطی دیگر و بر هم خوردن عادات خواب
– تغییر در ساعات کاری و شیفت شب بودن
این نکته را در نظر داشته باشید که چاقی و اضافه وزن و ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی، احتمال بی خوابی را افزایش می دهند. در برخی موارد، خانم های یائسه نیز دچار بی خوابی می شوند.

جهت تشخیص و درمان بی خوابی، بهترین متخصص مغز و اعصاب ابتدا به بررسی سوابق پزشکی، شرایط روانی و عادات خواب بیمارمی پردازد. این اطلاعات به تشخیص علت بروز بی خوابی کمک می کنند.

راه های درمان بی خوابی

متخصص مغز و اعصاب، بهترین گزینه درمان را برای بیمار خود در نظر می گیرد.
رعایت اصول بهداشت خواب، از جمله مواردی است که از سوی متخصصین توصیه می شود. برخی از اصول بهداشت خواب عبارتند از:
– عدم مصرف نوشیدنی های کافئین دار قبل از خواب
– ورزش نکردن قبل از خواب
– نرفتن به رختخواب تا زمانی که کامل احساس خواب آلودگی ندارید
– کار نکردن با تلفن همراه و یا عدم تماشای تلویزیون قبل از خواب

درمان بی خوابی

درمان بی خوابی

  • مصرف دارو

داروهای آنتی هیستامینی مانند دی فنیل هیدرامین، معمولا در درمان بی خوابی تجویز می شوند. نکته ای که وجود دارد این است که مصرف این دارو در دراز مدت، عوارضی را به همراه دارد به همین خاطر، این قبیل داروها باید زیر نظر پزشک مصرف شوند.

  • درمان های خانگی

در بسیاری از موارد، بی خوابی با ایجاد تغییر در سبک زندگی بهبود می یابد.
نوشیدن چای گیاهی و یا شیر گرم قبل از خواب، به شما کمک می کند تا خواب راحتی داشته باشید.
مدیتیشن، از دیگر اقداماتی است که به درمان بی خوابی کمک می کند و کیفیت زندگی شما را بهبود می بخشد.

 

متخصص مغز و اعصاب خوب در تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 3 =